Залучення контролюючих органів до митних процедур у Львівській області
Зовнішньоекономічна діяльність бізнесу відбувається у тісній взаємодії з державними митними та контролюючими органами робота яких покликана запобігти проникненню контрафактної та неоподаткованої продукції на територію держави. Від повноважень та роботи державних служб залежить одночасно і якість продуктів, так і наповнення державного бюджету.
Постановою КМУ від 5 жовтня 2011 р. № 1031 «Деякі питання здійснення державного контролю товарів, що переміщуються через митний кордон України» затверджено перелік товарів, що підлягають державному контролю (у тому числі у формі попереднього документального контролю) у разі переміщення їх через митний кордон України. Постановою передбачено 5 видів контролю: санітарно-епідеміологічний, ветеринарно-санітарний, фітосанітарний, екологічний та контроль за переміщенням культурних цінностей.
Державний контроль на митниці у Львівській області здійснюють:
- Державна екологічна інспекція у Львівській області;
- Львівська регіональна служба державного ветеринарно-санітарного контролю та нагляду на державному кордоні та транспорті;
- Головне управління Держпродспоживслужби у Львівській області;
- Львівська митниці ДФС.
Більшість змін, які відбулися за останні роки, щодо процедури контролю стосується відсторонення контролюючих органів від контролю на державному кордоні. Функції попереднього документального контролю та визначення необхідності повнішого контролю передано митним органам, які проводять перегляд наданих суб’єктом господарювання документів.
Наступний повний огляд здійснюється усіма контролюючими органами одночасно та безпосередньо на митному пості призначення продукції із проведенням обов’язкової відео фіксації процесу. Також, при застосуванні процедури «єдиного вікна», контролюючі органи можуть вимагати у письмовому вигляді оригінали попередньо надісланих документів також при проведенні узгодженого огляду продукції.
У ході досліджень експертами Центру громадської адвокатури відзначено однією з найбільших невизначеностей є залучення до огляду контролюючих служб. Нормативними документами передбачено можливість отримання доступу до системи «єдиного вікна» уповноваженим особам контролюючих органів, які прибувають для проведення контролю. Для зручності контролюючі органи орендують приміщення на заправках, чи в підприємців неподалік митних постів і не мають обладнаних, належно облаштованих приміщень для зберігання техніки, особистих речей, бланків суворої звітності, іменних печаток інспекторів, належних засобів зв’язку не кажучи про розміщення міні лабораторій, для контролю якості продукції. Зокрема, як зазначали представники Львівської регіональної служби державного ветеринарно-санітарного контролю та нагляду на державному кордоні та транспорті, у службі розміщено кілька комплектів міні лабораторій, які зберігаються в управлінні в місті Львові, не використовуються, та відсутня можливість їх розміщення у місцях проведення контролю.
Робота контролюючих органів в системі «єдиного вікна»
Відповідно до отриманої від Львівської митниці інформації за принципом «єдиного вікна» з органами доходів і зборів за принципом «єдиного вікна» взаємодіють Головне управління Держпродспоживслужби у Львівській області, Державна екологічна інспекція у Львівській області, Львівська регіональна служба державного ветеринарно-санітарного контролю та нагляду на державному кордоні та транспорті.
До відповідних державних органів скеровано інформаційні запити щодо роботи у системі.
Доступ до веб-інтерфейсу отримали:
- у Державній екологічній інспекції у Львівській області - 36 державних інспекторів з охорони навколишнього природного середовища;
- у Львівській регіональній службі державного ветеринарно-санітарного контролю та нагляду на державному кордоні та транспорті – 85 працівників;
- у Головному управлінні Держпродспоживслужби у Львівській області – 58 державних фітосанітарних інспектори та 5 провідних фахівців відділу санітарної охорони території.
Найбільшу кількість заяв за принципом «єдиного вікна» розглянуто Головним управлінням Держпродспоживслужби у Львівській області, лише одне звернення зареєстровано Львівською регіональною службою державного ветеринарно-санітарного контролю та нагляду на державному кордоні та транспорті.
Представники контролюючих органів звертали увагу на проблеми роботи в програмному продукті «єдиного вікна» - низьку швидкість роботи та передачу інформації незахищеними засобами зв’язку.
У порядку експерименту Львівська митниця запровадила цілодобове митне оформлення у відділі митного оформлення № 3, який розташований на території ТзОВ “Міжнародного логістичного транспортного центру “ЛЕОПОРТ” за адресою: Львівська область, Яворівський район, смт Краковець, вул. Вербицького, 48, безпосередньо біля пункту попуску «Краковець – Корчова».
У ході моніторингу та обговорень виявлено певні системні проблеми, які не сприяють роботі бізнесу. В першу чергу це наявність різних процедур оформлення товарів, що дає можливість для різного трактування процедур. Необхідно поступово впроваджувати обов’язковість використання принципу «єдиного вікна» для певних груп товарів, які не потребують глибинного огляду, додаткових аналізів у спеціалізованих лабораторіях та отримання оригіналів результатів аналізів.
Існує проблема з завершенням проходження процедур на державному кордоні України. В основному проблема пов’язана з необізнаністю щодо процедур суб’єктами господарювання, які при наявності інформації про простоту процедури оформлення певних категорій продукції за принципом «єдиного вікна», могли б її проводити в обов’язковому порядку.
Потребує врегулювання питання розміщення контролюючих органів та чітка регламентація процедури їх залучення до спільного огляду.
Представники бізнесу слабо поінформовані про відповідні процеси та роботу митних і контролюючих органів, що змушує їх звертатися до митних брокерів.
Електронні системи абсолютно не пристосовані для самостійної роботи бізнесу та подання електронних документів самостійно без застосування посередників.
Публікацію підготовлено в рамках ініціативи «Ефективна співпраця громадськості та влади на Львівщині як шлях до розвитку транскордонної торгівлі», що реалізується ГО «Центр громадської адвокатури» в межах проекту "Діалог зі сприяння торгівлі" за сприяння Європейського Союзу (http://ec.europa.eu/europeaid).
Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю ГО «Центр громадської адвокатури» і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу."
Я.Хауляк, А.Бурий, Центр громадської адвокатури
Версія для друку
Лінк на e-mail